Den kontroversiella bron som går över Hardangerfjorden lockade över 13 000 bilförare under sin premiärhelg vilket överträffade alla förväntningar.

Höga vägtullar ger begränsningar

Vägtullen för en enda bil är 150 norska kronor och för lastbilar eller bilar med släp hela 600. Det kan mycket väl göra att det blir begränsningar i trafiken efter att invigningshelgen med fri körning är avslutad.

På lördagen invigdes bron vid tretiden och mellan tretiden fram till midnatt hann mer än 4000 fordon åka över bron, på söndagen var det 8946 bilar som åkte över. På måndagen betalade 3000 bilister vägtull för att komma över bron.

Omtalad bro bra för bygden

Både tjänstemän och många andra är väldigt överraskade över intresset för att åka över bron som sträcker sig mellan Ulvik och Ullensvang. Bron har varit omtalad av bland annat miljöaktivister men lokala turister anser att det är en ny era för Hardanger som tar vid då bron både kommer att utnyttjas för frakt av varor och av turister.

Bron ersatte en färjelinje, och kostade 2,5 miljarder norska kronor att bygga som i dagsläget är Norges längsta hängbro.

Svenska CBI är ett institut för cement och betong som säkerhetsställer många liknande byggen i Sverige när betong och sten behöver granskas. Man gör detta för att garantera säkehet under bygget och självklart för framtida användare. Man bedriver bl.a. forskning och arrangerar utbildningar för att utveckla sveriges företag som sysslar med cement och betong.